رهنمای دانشجو

فضایی برای گفتگوی صمیمی و پرسش و پاسخ دانشجویان عزیز

رهنمای دانشجو

فضایی برای گفتگوی صمیمی و پرسش و پاسخ دانشجویان عزیز

رهنمای دانشجو

و انّما قلب الحدث کالارض الخالیة ما القى فیها من شى‏ء قبلته فبادرتک بالادب قبل ان یقسو قلبک.

على علیه السّلام ضمن نامه خود بحضرت مجتبى (ع) فرموده است:

دل جوان نوخاسته، مانند زمین خالى از گیاه و درخت است، هر بذرى که در آن افشانده شود مى‏پذیرد و در خود میپرورد. سپس فرموده: فرزند عزیز، من در آغاز جوانیت به ادب و تربیت تو مبادرت نمودم پیش از آنکه عمرت بدرازا بکشد و دلت سخت گردد.

قال امیر المؤمنین علیه السّلام: و انّما قلب الحدث کالارض الخالیة ما القى فیها من شى‏ء قبلته.

على علیه السّلام فرموده است: دل نوجوان مانند زمین آماده‏ایست که از هر سبزه و گیاه خالى باشد، هر بذرى که در آن افشانده شود مى‏پذیرد و در آغوش خود بخوبى مى‏پرورد.

عن موسى بن جعفر علیهما السّلام قال: من تعلّم فی شبابه کان بمنزلة الرّسم فی الحجر.

حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام فرموده است: آموخته‏هاى دوران جوانى مانند نقشى که بر سنگ حجّارى شده باشد، ثابت و پایدار میماند[3].

عن ابى جعفر علیه السّلام: و بالدرایات للرّوایات یعلوا المؤمن الى اقصى درجات الایمان[4].

امام صادق علیه السّلام فرموده است: احادیث اسلامى را به نوجوانان خود بیاموزید و در انجام این وظیفه تربیتى، تسریع نمائید پیش از آنکه مخالفین گمراه، بر شما پیشى گیرند و سخنان نادرست خویش را در ضمیر پاک آنان جاى دهند و گمراهشان سازند.

روش تربیت

على (ع) فرمود:

انّ العاقل یتّعظ بالادب و البهائم لا یتّعظ الّا بالضّرب[5].

پند پذیرى انسان عاقل بوسیله ادب و تربیت است، چهارپایان و حیواناتند که تنها با ضرب و زدن، تربیت میشوند.

قال بعضهم شکوت الى ابى الحسن (ع) ابنا لى فقال:لا تضربه و اهجره و لا تطل.[6]

مردى حضور حضرت ابا الحسن (ع) از فرزند خود شکایت کرد.

حضرت فرمود فرزندت را نزن، و براى ادب کردنش، از او قهر کن، ولى مواظب باش، قهرت طول نکشد و هر چه زودتر آشتى کن. در این حدیث امام (ع) کیفر بدنى یعنى زدن طفل را صریحا منع فرموده و در عوض از مجازات عاطفى استفاده کرده است. پدر تنها پناهگاه فرزند و تکیه‏گاه امید او است، قهر کردن پدر براى طفل بزرگترین مجازات روحى و معنوى است. بپدر فرموده است از او قهر کن ولى بلافاصله توصیه میکند این جدائى بطول نینجامد زیرا اگر قهر پدر در روح طفل اثر عمیق داشته باشد طولانى‏شدنش، باعث شکست روحى کودک است و اگرکم اثر باشد، در اثر طول مدت قهر، شخصیت پدر در نظر طفل کوچک مى‏شود و در آتیه گله‏مندى و قهر پدر اثرى نخواهد داشت.

قال علىّ علیه السّلام: لا تقسروا اولادکم على آدابکم فانّهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم

على علیه السّلام فرموده است: آداب و رسوم زمان خودتان را با زور و فشار بفرزندان خویش تحمیل نکنید زیرا آنان براى زمانى غیر از زمان شما آفریده شده‏اند.



الحدیت-روایات تربیتى    ج‏3    96  [1]

[2] الحدیت-روایات تربیتى    ج‏1     ص : 350

 

1. الحدیت- روایات تربیتى    ج‏1    366    ص : 365

.4الحدیت-روایات تربیتى، ج‏1، ص: 366

[5] الحدیت-روایات تربیتى    ج‏3     ص : 108

 

[6] الحدیت-روایات تربیتى    ج‏3    110   

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۲/۰۷
مرتضی حدادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی