رهنمای دانشجو

دانلود فایل‌های تخصصی دانشجویی

رهنمای دانشجو

دانلود فایل‌های تخصصی دانشجویی

رهنمای دانشجو
شما دانشجوی عزیز می‌توانید فایل‌های درسی مورد نیاز خود را از طریق این سایت با ارزانترین قیمت به دست آورید

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

انسان‌ها طبیعتاً طوری آفریده شده‌اند که از یکدیگر برای رسیدن به اغراض‌ مختلف استفاده می‌کنند. مرحوم علامه طباطبایی از این حالت انسانی به قاعده‌ی استخدام یاد می‌کند و آن را لازمه‌ی زندگی اجتماعی انسان‌ها می‌داند. این ویژگی برای حیات انسانی ضروری است ولی اگر به حال خود رها شود و مدیریت نشود برای حیات بشری مضرترین چیز است. خود‌خواهی، خودمحوری و هواپرستی آفاتی است که از نفس انسانی نشأت می‌گیرد و انسانیت انسان را تباه می کند و پیرامون او را به فساد می‌کشد. در ادبیات قرآنی به مجموعه‌ی این صفات رذیله، طاغوت گفته می‌شود. طاغوت یعنی کسی که به سوی نفس خود دعوت می‌کند.  در مقابل طاغوت و مظاهر آن خداوند متعال و مظاهر الهی قرار دارد. طاغوتیان مظهر تباهی و تاریکی و فساد هستند و الهیان مظهر نور و هدایت. کسی که به خواهد از ظلمت و تاریکی رها شود ناگزیر می‌بایست تحت ولایت الله درآید و الا راهی جز نابودی نخواهد داشت.

ولایت اهل البیت تنها مسیری است که انسان را به کمال و سعادت ابدی می‌رساند. و غیر از آن فساد و انحرافی بیش نیست؛ زیرا غیر از ولی خدا هر کسی دیگران را به سوی خویش و خواسته‌های نفسانی خود می‌خواند. در این مسیر باید مراقب رهزنانی بود که برای رسیدن به امیال و خواسته‌های خود رنگ ولایت را به خود می‌زنند تا مردمان حق‌طلب را به سوی خود فرا خوانند. در جامعه‌ای که دم زدن از امامت و ولایت ارزش محسوب می‌شود، عده‌ای از این فرصت سوء استفاده می‌کنند و به بهانه‌‌های مختلف که یکی از آن ‌ها دم از امام زمان زدن و انتظار اوست امید و آرزوی مردم  را همراه خواسته‌های شخصی و گروهی خود می‌کنند و به نام امام زمان و به کام خود دم از او می‌زنند در حالی که قلباً هیچ اعتقادی به حضورش ندارند.

امروز که روز میلاد آخرین ولی خداست، از او که به سبب خود‌خواهی‌ها و هواپرستی‌های ما در پس حجاب غیبت است عذر خواهی کرده و از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم که روحیه‌ی واقعی ولایت مداری و حق مداری را به ما عنایت نماید و توفیق خدمت در راه ولایت را به ما ارزانی دارد. 

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۰۱
مرتضی حدادی

بین مردم سالاری دینی و حکومت ولایی مشترکات و تمایزاتی هست که باید آن را مد نظر قرار دهیم. حکومت ولایی به همین سادگی بوجود نمی‌آید. حتی اگر هم معصوم بر رأس قدرت باشد، بسیاری از انسان‌های خودمحور و هواپرست بر نمی‌تابند که تحت ولایت او بروند. از این رو بعد از رسول اکرم مسلمانان حکومت طاغوت (هوامحوری) را بر حکومت ولایی (خدامحوری) ترجیح داند. در زمان حکومت نزدیک به پنج ساله امیر مومنان هم بسیاری از مدعیان ولایت همچون طلحه و زبیر زیر بار ولایت علی علیه‌السلام نرفتند و در مقابل حضرت ایستادند. چرا؟ چون برای خودشان در این دنیا جایگاه و ارزشی قائل بودند و می‌خواستند خودنمایی کنند و اگر هم با ولی خدا همراه شدند به خاطر نفس خودشان بود نه به خاطر خدا. پس ظرفیت‌ مردم تا به امروز برای بر پایی حکومت ولایی پایین بوده. البته در زمان ما با وجود حضرت امام خمینی و اکثریت مردم با معرفت و ولایی ما مقدمات شکل گیری این نوع حکومت فراهم شد و تا فرا تر از حد انتظار هم اجرایی شد. ولی خوب جامعه ما هم از افراد خود مدار خالی نسیت و حتی عده‌ای از مسولان بر خلاف نظر امام ره هم عمل می‌کردند. مدل ایده‌آل حکومت در اسلام حکومت ولایی است که مشروعیت همة عناصر آن از ولایت الهی سرچشمه گرفته است. در مملکت اسلامی ما مردم با رهبری امام خمینی ره و مقام معظم رهبری در جهت تحقق این ایده گام برداشتند ولی در مقابل این جریان جریان‌های مخالف بسیاری قد علم کردند، جریان ملی مدهبی، جریان‌های لیبرال، جریان‌های تکنوکرات و اصلاح‌طلب غرب‌زده و همچنین ارباب قدرت و ثروتی که تحت لوای مصلحت اندیشی برای نظام جمهوری اسلامی در پی کسب منافع مادی خود هستند و نیز متدینین کوته فکر سنتی که تنها حکومت دینی را در زمان معصوم جایز می دانند، نمونه‌های عینی هستند که در مقابل حکومت ولایی ایستاده‌اند. حال در شرایط دنیای امروز که دمکراسی را به مثابه حکومت آرمانی و مدرن تبلیغ می‌کنند، و در داخل عده‌ای از روشنفکران غرب زده آن را وحی منزل می پندارند، مقام معظم رهبری از عنوان مردم سالاری دینی استفاده‌ می‌کند که کاملاً در مقابل مردم سالاری غربی است. می‌شود گفت که قید دینی همان ولایتی است که به حکومت برخواسته از ارادة مردم مشروعیت می‌بخشد و خواست مردم را در طول خواست و ارادة الهی قرار می‌دهد. در واقع این نوع حکومت که لازمه‌اش پذیرفتن حکومت مطلقه ی فقیه است، مقدمه ای برای پذیرش حکومت ولایی مطلق است و بدون تمرین آن نمی‌توان ظرفیت حکومت ولی خدا را کسب کرد.برای همین نگاه ما به آینده این گونه است که آن دولت کریمه الهی بوجود آید و مردم از برکات ولایت اهل‌البیت ع بهره‌مند شوند. خدایا تا ظهور دولت یار عزیز ما خامنه‌ای را نگهدار

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۵۲
مرتضی حدادی
آیا کسانی که دائم از لفظ «مقام معظم رهبری» استفاده می‌کنند، اما عملشان بر خلاف صریح فرمایشات رهبری است، گمان کرده‌اند که می‌توانند مردم را فریب دهند؟ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع اعضای کاروان پیاده عازم حرم امام خمینی(ره) با عنوان «عاشقان حسینی، زائران خمینی(ره)» ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: رحلت حضرت امام خمینی(ره)، مصیبت بسیار بزرگی برای ملت ایران بوده و هست، اما از رحلت ایشان برکاتی به وجود آمد. همانگونه که شهادت سیدالشهدا(ع) هرچند مصیبتی غم بار بود، اما اگر ایشان شهید نمی‌شد، این برکات عظیم و احیاء اسلام نیز میسر نمی‌شد.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۳ ، ۰۵:۱۰
مرتضی حدادی
سلام. خیلی ممنون از جوابی که به انتقاد بنده دادید. من خودم زیاد سخنرانی های ایشون رو نگاه نمیکنم ولی دیدم که زیاد طرفدار دارند. وقتی این مطلب شما رو دیدم کمی شکه شدم که اگر این موضوع حقیقت داشته باشه ممکنه که طرفدار های ایشون هم به این سمت برن. به همین خاطر شروع به تحقیق بیشتر کردم که به لینک هایی که مشاهده کردید برخورد کردم. که در فیلم هم خود ایشون به صراحت نظر خودشون رو درباره‌ی رهبری اعلام کردند. جوابی که شما به انتقاد من داده اید رو قبول دارم و کاملا درست است. و حضور ایشون در این شبکه هم هیچ توجیهی ندارد. ولی سخن من در مورد کلیپ منتشر شده است که ایشون رو ضد ولایت فقیه نشون میده. هر چند به نظر من درسته که ایشون شاید اشتباهاتی کرده باشن و بر خلاف سخنان رهبری عمل کرده باشن.و حرف شما هم در این مورد کاملا درسته. ولی با توجه به اظهارات صریح ایشون فکر نکنم ایشون ضد ولایت فقیه باشن. و به نظر من ضد ولایت نشون دادن ایشون میتونه خیلی خطرناک باشه با توجه به طرفدارهایی که دارن. اگر همین انتقاد هایی که شما فرمودید رو در منتشر میکردید مشکلی نبود ولی ضد ولایت نشون دادن ایشون به نظرم کار اشتباهیه با توجه به این که کلیپ منتشر شده هم دارای تقطیعات زیادی هست و ظاهرا دستکاری شده،و نمیشه به اون استناد کرد. به هر حال تمام این ها نظر شخصی بنده بود. بازم ممنون به خاطر جوابتون

سلام خدمت برادر عزیز و گرامی‌ام که با دقت نظر خود بنده را آگاه‌ و دلگرم می‌کند. همانطوری که مستحضرید مقام معظم رهبری دام ظله العالی نیز به این مطلب تاکید نموده‌اند که نباید به راحتی به هر کسی برچسب ضد ولایت فقیه را ضد. و ما هم به پیروی از ایشان هیچ گاه نگفتیم که آقای دانشمند نعوذ باالله ضد ولایت فقیه‌اند. ما از عالمی که خداوند متعال جایگاه ویژه‌ای به او عنایت کرده و اقشار بسیاری از مردم را به دور او جمع کرده بیش از این انتظار داریم که در انتخاب سخنانش دقت داشته باشد و شرایط زمان و مکان و مخاطب و جامعه را در نظر بگیرد. در زمانی که دشمنان دین در قالب‌های مختلف سعی در ضربه زدن به دین اسلام و مخصوصا مکتب اهل البیت علیهم السلام هستند، وظیفة خواص بسیار خطیر و حساس است. ما در طول تاریخ گذشته و معاصر شاهد بوده‌ایم که بسیاری از افراد ارزشی و خواص طرفدار حق، با کم بصیرتی و غفلت از شرایط خواسته یا ناخواسته مهره‌های بازی دشمنان شدند و جریان رو به پیشرفت مسلمانان را کند ویا منحرف نموده‌اند. و در این شرایط حساس که دشمن بصورت همه جانبه و از هر شیوه‌ای در صدد برآمده تا شجره انقلاب را بخشکاند وظیفه‌ی من و شما صد چندان است. باز هم از نقطه نظرات ارزشمندتان کمال تشکر را دارم و از خداوند متعال توفیقات جنابعالی را مسئلت دارم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۳ ، ۰۶:۰۲
مرتضی حدادی
یکی از دوستان عزیز نظری را در مورد مطالب منتشره از سوی شبکه ماهواره ای امام حسین به بنده تذکر داده اند که پاسخ آن را در این جا بیان می کنم

سلام آقای حدادی
از شما توقع نداشتم. بهتر بود برای درج این مطلب بیشتر تحقیق می‌کردید. 
با سلام خدمت دوست عزیز و گرامی
از نقد و نظر و حسن دقت جنابعالی کمال تشکر را دارم . بنده لینک های فوق را مشاهده کردم و به چند دلیل جواب قانع کننده ای پیدا نکردم.
اولاً حضور آقای دانشمند در شبکه ی ماهواره ای امام حسین که عملا بر خلاف مسیر ولایت فقیه و نظام اسلامی گام بر می دارد هیچ توجیهی ندارد.
ثانیاً در بحث شیعه و سنی مشی ایشان با سفارشات امام خمینی ره و مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت شیعه و سنی سازگاری نداشته و ندارد و بنده بارها از طرف جوانان اهل سنت در مورد سخنرانی های ایشان مورد سوال واقع شده ام .
ثالثاً بعضی سخنانی که حقیقت دارد را به زبان می آورند ولی از آن اراده ی باطل دارند. حال این سخن یا آیه ای از قرآن است و یا روایتی از معصومین علیهم السلام. و یقینا جای این صحبت ها در این شبکه نیست.
رابعاً خواص باید بصیرت داشته باشند و به خاطر جایگاهی که در میان مردم پیدا کرده اند طوری عمل کنند که در فتنه ها ملعبه ی دشمنان قرار نگیرند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۳ ، ۰۳:۱۳
مرتضی حدادی

باسلام خدمت استاد .ما وقتی حقی برای مردم قائل نیستیم ومردم سالاری دینی یه راهکار برای عصر غیبت بود و درحکومت ولایی جایی ندارد پس نتیجه میگیریم درشریعت نیست اما حضرت اقا فرمودند در خود شریعت وجود دارد چیزی نیست که از غرب امام خمینی انرا وارد اسلام کرده باشد.مگر میشود اساس مردم سالاری در اسلام باشد اما ما حقی برای همین مردم درانتخاب حاکمانشان ندهیم مانمیتوان بگیم این تکلیفه ماداریم به مردم درعمل حق میدیم صاحب حق میشن این تناقض وجواب بدید خواهشن ممنون

سلام بر دوست و برادر گرامی آقا هادی عزیز

در پاسخ به مطلبی که فرمودید عرض می کنم که: مردم سالاری دینی با مردم سالاری غیر دینی تفاوت‌های عمده و مبنایی دارد. مردم سالاری غیر دینی یا سکولار که مدل مطرح حکومت در دنیای امروز است هیچ جایگاهی را برای مبانی و اعتقادات دینی در حکومت نمی‌بیند و در مشروعیت حاکم تنها به مقبولیت عده‌ای از مردم جامعه و نه همة افراد و احاد جامعه اکتفا می‌کند.

در مردم سالاری دینی که اصلاً نمی‌توان نام دموکراسی را بر آن گذاشت و مقام معظم رهبری هم همیشه این عبارت را به کار برده‌اند و هیچ وقت به جای آن از دموکراسی استفاده نکرده‌اند. مبنای مردم سالاری دینی برخواسته از متن دین است. دینی که با نگرش توحیدی و با رویکردی ولایی در صدد پاسخ به نیاز‌های جامعه‌ی بشری است.

حکومت مردم سالاری دینی بدون اراده و خواست مردم تحقق نمی‌یابد و قوام آن به مقبولیت مردم است. مردمی که بخواهند دین بر آن‌ها حاکم شود وقتی شرایط را برای حاکم شدن دین بر جامعه مهیا می‌کنند به این موضوع نیز اعتقاد دارند که حق حاکمیت و تسلط بر جان، مال، ناموس، و دین مردم تنها از آن خداست و باید با نظر او حاکم جامعه تعیین شود و حکومت را به دست بگیرد. از این رو آنان گرد کسی جمع می‌َشوند و او را حاکم خود قرار می‌دهند که از جانب خداوند متعال برای این امر مشخص شده باشد. در زمان حضور معصوم علیه‌السلام، این حاکم خود اوست و در زمان غیبتش فردی که به علم و عمل وی از دیگران نزدیک تر است، یعنی فقیه (دین شناس) عادل و قادر به اداره جامعه.

پس می‌بینیم که اصلاً تناقضی در این جا وجود ندارد و ریشة این تناقضی که بیان کردید در تعریف نادرست از مردم‌سالاری دینی است که کاملاً در مقابل مردم سالاری غیر دینی و به اصطلاح دموکراسی قرار دارد. مردم سالاری دینی یعنی پذیرش اختیاری ولایت الهی از سوی مردم که هیچ اجباری در آن وجود ندارد. اگر مردم آن را بخواهند محقق می‌شود و الا با حضورامام معصوم هم این امر متحقق نمی‌شود.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۳ ، ۰۲:۵۵
مرتضی حدادی