رهنمای دانشجو

فضایی برای گفتگوی صمیمی و پرسش و پاسخ دانشجویان عزیز

رهنمای دانشجو

فضایی برای گفتگوی صمیمی و پرسش و پاسخ دانشجویان عزیز

رهنمای دانشجو

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

مثلث عشق

عشق دارای سه ضلع است: میل، تعهد و صمیمیت.
1. میل: انگیزه هایی مانند جذابیت و تمایلات جنسی 
2. تعهد: اینکه برای حفظ رابطه مطلوب تلاش کنیم.
3. صمیمیت: رفتارهایی که نزدیکی عاطفی را افزایش می دهد.
براین مبنا می توان عشق را به 8 قسم تقسیم کرد:
1- فقدان عشق:
در این رابطه هیچ یک از عناصر عشق حضور ندارد. این رابطه را در زندگی روزانه با مردم عادی داریم. اگر احساستان درباره شریک زندگی تان از این نوع باشد، می توان گفت که رابطه تان در معرض خطر است.
2- عشق دوستانه: 
این احساس زمانی دست می دهد که میل و تعهد به مقدار کم وجود داشته باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد، اما «صمیمیت» در حد بالایی حضور دارد. 
3- عشق شهوانی: 
«میل» در این عشق بیشتر حضور دارد. هیجانات و میل زیادی در این رابطه وجود دارد، اما صمیمیّت و تعهد در سطح ضعیفی قرار دارد.
4- عشق پوچ: 
این عشق زمانی احساس می شود که «تعهد» قوی باشد، اما میل و صمیمیت در سطح پایینی قرار داشته باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد.
5- عشق خیال انگیز: 
این عشق در بین زوج هایی مشاهده می شود که رابطه آنها تا اندازه ای تازه است. «میل و صمیمیّت» شدید است، اما زوج ها به اندازه کافی، زندگی مشترک یا تجربه های مشترک ندارند که متقابلاً احساس تعهد کنند.
6- عشق مشفقانه
در این عشق «صمیمیّت و تعهد» شدید است اما میل ضعیف است. عشق مشفقانه در زوجهایی دیده می شود که به مدت تقریباً طولانی با هم هستند و از یکدیگر رضایت دارند، اما جاذبه جنسی آنها از بین رفته است.
7- عشق ابلهانه: 
در این عشق «میل و تعهد» بالاست اما صمیمیت ضعیف است.
8- عشق کامل: 
این عشق سه عنصر را به طور سخاوتمند در خود جای داده است.[1]

پی نوشت :
1. مهدی، میرمحمد صادقی، آموزش پیش از ازدواج، ص40-41 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۳ ، ۰۳:۱۱
مرتضی حدادی
سوال:ماازلحاظ فقهی میتونیم به حضرت آقا القاب نایب امام زمان وعلی زمان بدیم آیا ولایت مطللقه این القاب رو توجیه میکنه? اگر میشه گفت.پس چرا ایشان میگویند وقتی این القاب و را میگویید تنم میلرزد? پاسخ: باسلام وتسلیت دلیل نیابت عام ولی فقیه ازامام زمان اعتقادی و کلامی است نه فقهی از اینرو قید مطلقه بودن اختیارات او را از ولایتهای فقهی فراتر میبرد و هر شانی که پیامبر و امام در حکومت دارند را داراست این به خاطر تواضع و خشوعی است که ایشان از لحاظ اخلاقی برای دوری از عجب و دیگر رذایل برای شخصیت حقیقی خودشان قائلند و اگر ایشان اعتقاد به شخصیت حقوقیشان که همان ولایت ونیابت نداشته باشند این جایگاه را غصب کرده اند به همین خاطر خودشان بارها از این جایگاه دفاع کرده اند
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۵۰
مرتضی حدادی