روحانیت اصیل
روحانیت اصیل در جایگاه وارثان انبیا، نه تنها منادی توحید و آموزههای معصومین(ع)، بلکه وارث همة رنجها و تبعیدها، شکنجهها و شهادتهای آنان نیز بودهاند.
کافی است تاریخ را ورق زد و پیکرهای بیسر و سرهای بر دار رفته و بدنهای قطعه قطعه شده برخی از آنان را نظاره کرد، و نشان برخی دیگر از آنان را از تبعیدگاههای بد آب و هوا گرفت.
کافی است همپای راویان به دل تاریخ زد؛ به زندانهای بیسقف بنیامیه، به سیاهچالهای تاریخ و نمناک بنیعباس و به سلولهای سلاطین جور، و سراغ روحانیت اصیلی را گرفت که برای اعتلای دین از همة هستی خود گذشت؛ روحانیت اصیلی که تولی و تبری را در عمل معنا کرد و جز به حکومت خدا، به حاکم و حاکمیت دیگری تن در نداد، بیرق هیچ بیگانهای را بر فراز خانهاش به اهتزاز درنیاورد، پای هیچ قرارداد ننگین را امضا نکرد، آموزههای هیچ مکتبی را با آموزههای «قرآن و سنت» در هم نیامیخت و جز از زلال کلام وحی و مفسران آن ننوشید؛ روحانیت اصیلی که هرگاه از دفاع از استقلال و عزت و شرف سرزمین و مردمانش سخن به میان آمد، شجاعانه به میدان آمد و حماسه آفرید؛ روحانیت اصیلی که هرگز بر دوش مردم باری نبود و همواره منزل و جایگاهش، پناهگاه و ملجأ آزادگان و پا برهنگان و مظلومان بوده است. تاریخ شهادت میدهد چه بسیار بزرگانی که از مال و حق خود برای مردم گذشتند و چراغی را که به خانه روا بود، نذر مسجد و مردم کردند، چه بسیار بزرگانی که عزت نفس به آنان اجازه نداد لب به فقیر بودن خود بگشایند و در حالی که حجرهای پر از سهم امام نزدشان بود، به اندازه یک وعده غذا هم از آن ارتزاق نکردند؛ بزرگانی که همواره چشم به آسمان و آن چه خداوند برایشان مقدر کرده بود دوخته و جز بر در خانه وجود مقدس امام زمان(عج) بر درِ دیگری نزدند؛ آنان که رسالت خود را گشودن درهایی فراتر از عالم ماده و نمایاندن حق و حقیقت عالم و نشان دادن راه بهشت به بندگان خدا دیدند، هرگز دنیا را در تقابل با آخرت معنا نکردند بلکه دنیا را «جاده» و آخرت را «مقصد» دیدند و در مقابل سفسطه بیگانگان و خودیهای پسماندهخور مکاتب دستساز، که دنیاگرایی و سازش را به نام دین تئوریزه کرده سکوت نکردند؛ آنان که زیر بیرق عزت و غیرت و استقلالخواهی نه تنها در مقابل دنیای دینفروشان ایستادند بلکه گاه با دست خالی در مقابل همه دنیای کفر و شرک و التقاط، دنیای مردم را با چراغ دین روشن کردند.
«روحانی اصیل» قامتی همواره ایستاده در تاریخ و «روحانیت اصیل» نهادی همیشه ماندگار در تاریخ است، و تا قرآن و مکتب اهل بیت(ع) هست از دل آموزههای آن نیز روحانیت اصیل میروید و منادی زهد و تقوا، علم و عمل، شجاعت و شهامت و الگوی همة خوبیها خواهد بود. سلام و درود خداوند و فرشتگان الهی بر آنان باد.
در این شماره میخوانیم:
حرف اول/ ر.و.ح.ا.ن.ی.ت؛ جهاد و شهادت در مسیر اعتلای فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص)/ 2
عالمان ربانی، عالمان دینی / 4
حقیقتبینان در دگرگونیهای روزگار / 10
سیاست حق عالمان ربّانی است/ 20
نقش روحانیت اصیل را جدی بگیریم / 23
روحانیت اصیل به خدا متکی است / 26
اصالتِ عالمِ عاملِ متعهد... / 28
روحانیت؛ وارث انبیا / 30
« روحانیت اصیل» از آغاز نهضت تاکنون درگیر مبارزه با التقاط است / 42
روحانیت اصیل؛ اقامه دین در تمام ساحتهای زندگی / 56
سیرة روحانیت اصیل، افسانه نبود و نیست/ 60
دعوت الی الله؛ طاعت بزرگ الهی/ 84
روح پاکی و شجاعت در کالبد فرهنگ و سیاست / 94
عالمان عالم به زمانه / 98
فتواهای ماندگار/ 108
استراتژی روحانیت در برابر انحراف مشروطیت / 111
کادر سازی متبحرانه با سلوکی عالمانه / 128
آن آقایانی که میگویند باید خفه شد، این جا هم باید خفه شد؟! / 140
روحانی در آیینه «منشور روحانیت» / 146
گـروه 11 نفره، تشکلی که باید تکرار و تکثیر میشد / 154
... در سیبل دست نشاندههای شیطان! / 156
برجستهسازی شخصیتهای بدلی در برابر روحانیت اصیل / 161
گوهرهای شبچراغ لمعه خون / دوران نهضت/ 163
گوهرهای شبچراغ لمعه خون / دوران تثبیت نظام/ 170
گوهرهای شبچراغ لمعه خون / دوران دفاع مقدس/ 180
أرضیتم ـ العیاذ بالله ـ بالحیوه الدنیا من الآخره، حاشاکم... / 185
در جمعی که عکس مصدق باشد من شرکت نمیکنم / 187
اگر در ایران جز بنیصدر نباشد من به او رأی نخواهم داد/ 190
در مسیر ارزشها / 194
آنان فقط از خــدا میترسند / 201
چند یاد از هزاران... / 204
حرف آخر/ روحانیت اصیل؛ قامتی ایستاده که میماند/ 207
این شماره را میتوانید با از:
دفتر نشریه، واقع در قم، بلوار امین، بلوار جمهوری، کوچه 1، پلاک 31؛ ساختمان پرتو، طبقه سوم تهیه نمایید.
شماره تماس: 32113668-025