علوم تربیتى در میان رشتههاى علوم انسانى مجموعهاى از دانشهاى به هم پیوسته است که به بررسى مبانی، اصول، اهداف، روشها، مراحل، زمینهها و عوامل تعلیم و تربیت مىپردازد و از روش عقلى و بحثهاى فلسفى دربارة تعلیم و تربیت و نیز روش علمى و یافتههاى روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و مدیریت در مباحث نظرى و کاربردى سود مىبرد.
این رشته درمراکز علمى و آکادمیک جهان، شاخهها وگرایشهاى مختلفى ازقبیل روانشناسى تربیتی، جامعه شناسى تعلیم و تربیت، اقتصاد تعلیم و تربیت، مدیریت آموزش و پرورش، برنامهریزى آموزشى و درسی، فلسفة تعلیم و تربیت و غیره را داراست که به علت ریشهاى بودن و نفوذ تعلیم و تربیت در همة ابعاد زندگى فردى و اجتماعى بشر و تأثیرپذیرى حوزهها و نهادهاى مختلف زندگى اجتماعى از تعلیم و تربیت، در کشورهاى مختلف داراى اهمیت زیادى بوده و هزینههاى بسیارى براى بهبود و گسترش آن صرف مىشود.
در مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره) اولین گروه آموزشى در رشتة علوم تربیتى در سال 1372هـ ش از بین فارغ التحصیلان دورة عمومى پنج سالة معارف اسلامى مؤسسة در راه حق، تشکیل گردید و پس از رسمیت یافتن مؤسسة امامخمینى (ره) فعالیت خود را در این مؤسسه ادامه داد و تاکنون از طریق پذیرش و تشکیل گروههاى جدید و نیز گروههاى پژوهشی، اصلاح برنامهها و ساختار گروه به رشد نسبى خوبى از نظر کمیت و کیفیت رسیده است.